Peugeot-Huset
Jag träffade VD på Peugeot-huset Mikael Johansson och pratade om miljöbilar och dess framtid.
Beroende på bilarnas miljöpåverkan så har de olika fabrikaten valt olika vägar.
Mikael berättar att t.ex. de svenska bilarna Saab, Volvo men också Ford valt att arbeta med etanol E85 medan andra fabrikat arbetat med diesel eller bensin hybrider.
Peugeot däremot har jobbat med en sak som heter FAP och det är ett partikel filter för avgasrening. Peugeot är också den bilfabrikant som har patentet på just det här.
Mikael berättar att för en tid sedan skrevs en lag om att en bil som är miljöklassad får endast släppa ut 120 g koldioxid per kilometer men att det redan då tolkades på olika sätt i hela landet. I Malmö och Göteborg accepterades även en bensinbil som höll gränserna som miljöbil men det gjorde det inte i Stockholm. Tillslut så gav Stockholm efter och nu kan även en bensindriven bil vara miljöklassad i Stockholm.
Mikael informerade om att från den första maj 2011 så kommer 95 oktan ändras till något som heter E10. Detta görs för att minska utsläppen eftersom att E10 är en blandning mellan etanol och bensin.
Utveckling av Peugeots miljöbilar
Mikael berättar om att det finns ett flertal miljöbilar som ligger i stadiet för att släppas ut på marknaden. Två exempel på bilar som Peugeot är på väg att släppa just nu är Peugeot 3008 som är en stor och rymlig dieselhybrid, det andra exemplet är Peugeot 508 som är en lite mindre bil med en väldigt sofistikerad teknik som kallas Start & Stopp. Mikael förklarar att Elhybriden 3008 fungerar så att upp till 55 km/h är det elmotorn som jobbar och sedan tar dieselmotorn över, man kan dock justera detta som man vill så man kan använda både dieselmotorn och elmotorn samtidigt. Mikael säger att den nya Start & Stopp tekniken är väldigt bra eftersom att när man står still vid t.ex. rödljus stängs motorn av och sedan när du ska iväg igen startar motorn automatiskt.
Som nämnts tidigare i presentationen så sa även Mikael att många tror att partikelutsläppen från dieselbilarna är cancerframkallande. Mikael säger dock att det är ingenting att oroa sig för eftersom att partiklarna förbränns vid de höga temperaturerna som partikelfiltret uppnår. Försäljare för andra bilmärken kan dock ha en annan uppfattning som gynnar just deras lösning. Jag själv tycker att det mest verkar vara försäljningstaktik och ett sätt att prata för sitt eget bilmärke. Den framtida forskningen kommer säkerligen lösa denna fråga. Mikael berättar också att deras partikelfilter funkar bäst om man tankar fullt varje gång och det är även det mest ekonomiska sättet att tanka på.
Mikael berättar också att Eskilstuna är intresserade av den nya ION tekniken som är ett samarbete mellan Peugeot och Mitsubishi.
Andra idéer som Peugeot och många andra använder är:
Rulla lätt däck som Michelin förespråkar, olja där man gått från en trögflytande olja till en mer lättflytande olja som gör så att motorn fungerar med låg friktion, tätare serviceintervaller eftersom en välservad bil = en miljövänligare bil och vindtunneltester. Det är vindtunnelstesterna som gör att de nya bilarna blir allt mer lika varandra.
Peugeot har även börjat använda sig utav en teknik som heter MCP och det är en växellådsteknik som gör att bilen blir ännu mer miljövänlig.
En av Mikael Johanssons egna åsikter är att han inte tror att Sverige kommer ha råd att subventionera E85 i längden eftersom att de blir för dyrt för staten att betala dessa subventioner så att priset på E85 kommer gå upp. Dessutom har E85 ett problem med att det är mycket svårstartad på vintern.
Ett snabbt besök på BMW också!
Jag gjorde också ett snabbt stopp på M-bilar som säljer bilmärket BMW, de hade tyvärr inte tid att prata så jag fick mest kolla i kataloger och läsa om de olika bilarna.
BMW arbetar med något som kallas BMW Efficient Dynamics som handlar om mer kraft och mindre förbrukning. Några grejer som ingår i konceptet är bromskraftsåtervinning, effektivare dieselmotorer och Start & Stopp tekniken.
BMW arbetar även med en sak som kallas Active E och det är med andra ord en elbil.
Som många kanske sett på reklamerna så har BMW även en konceptbil som även den drivs med el men är av sportbils typ.
Studiebesöket på Peugeot-Huset gick kanon och Mikael var jätte snäll och lärde oss massor med nya saker om miljöbilar och vi fick även bekräftelse på att det vi tagit reda på innan stämde. Vi vill tacka Mikael Johansson för ett jätte bra studiebesök.
Tyvärr blev det ju inget riktigt studiebesök på M-bilar men trots detta så lärde vi oss nya saker om hur BMW försöker utveckla sina miljöbilar.
Mvh Zurya och Anton
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar